SEBUT JE PASAL SAYA SAY HELLO~!

My photo
Anak keluaran Malaysia yang ORI~!!!! iC biru laGi dan Halal daRi sisi AgAma..IsLam AgAmaku,Malaysia Negaraku,Teman Familyku dan Buah HAti iS OLin..Hahaha..Suke merepek dan berAngan-angan..tu jerr..ha~! 1 lagi..Suke bErcakap Dalam TIdO~!..hahaha

Saturday, February 18, 2012

Atasan Dan Bawahan Sama Bila Ada Persefahaman

assalamualaikum n well hello malaysian!
ok..arinie aku nk share something!
apa yang nk dishare tu??
penting ker??
menarik tak??
boley dikatakan menarik~..tak penting~..tp plz take note!
hahaha..
korang sedar kenapa orang bawahan ni selalunya kena kerja keras??

dan kenapa orang atasan kerjanya tidak setanding 
dengan gaji yang mereka terima??
padahal mereka juga makan gaji..
kenapa..kenapa???
teka la...
sebab mereka mempunyai pendapat tersendiri..
semua hasil pemikiran mereka dipandang tinggi..
tapi!!
kenapa golongan bawahan nie tidak sedemikian???
kenapa pendapat mereka dan hasil buah fikiran mereka 
seakan-akan sampah??
tahu kenapa???
sebab mereka dipandang tidak berilmu 
hanya kerana mereka orang bawahan..
tidak berpendidikan tinggi seperti orang atasan..
tahukah kalian sebenarnya mereka2 ini 
bukan tidak mahu melanjutkan pelajaran..
juga bukan kerana pemalas..
tapi mereka tidak berkesempatan dan berpeluang seperti 
mereka2 yang belajar tinggi dimenara gading..
pernahkah anda tanya diri anda??
apa rasanya kalau orang bawahan bersuara???
bersuara untuk mendapatkan keadilan??
tapi semua itu sia2 kerana anda siapa orang bawahan...
anda tidak mempunyai ilmu!..
astaghfirullah~

sedarlah...
bahawa rezeki yang anda makan
gunapakai dalam kehidupan seharian..
itu semua milikNYA..

apa pun bila pendapat orang tu..
kita terima biarpun ia berada jauh dari kedudukan kita..
tidak semestinya orang atasan mempunyai pendapat yang brilliant..
sama je atasan dan juga bawahan..
apa yang penting "sama memerlukan"..
anda yang berada dikedudukan atasan tu sepatutnya
bersyukur kerana anda berpeluang untuk berada di kedudukan itu..
disebabkan anda berpeluang untuk meningkatkan taraf pendidikan..
jangan sia2 kan penghormatan yang diberikan
oleh orang bawahan kerana anda berhak mendapat p'hormatan itu sekiranya
anda hormat dan paham bagaimana orang bawahan bekerja..

ada juga jenis orang bawahan nie yang jenis kuat "kipas"
untuk apa kipas??
untuk menonjolkan diri mereka bukan kerana kerja mereka..
tetapi kerana mereka ini mempunyai kelebihan...
kelebihan apa???
kelebihan untuk mengampu majikan mereka..
banyak perkara dan banyak maksud dengan mengampu..
apa saja demi menonjolkan diri mereka..
bila diri mereka menonjol
mudahlah mereka2 ini mendapat perhatian..
so...

that why i said kita saling memerlukan..
bila kita saling memerlukan..
tidak ada apa yang membezakan yang atas dan yang bawah..
yang atasan rasa disegani yang bawah rasa dihargai..
mari kita sedari diri dan mari kita bersyukur dengan apa yang diberiNYA~..
amin...

2 comments:

disofgurl said...

FuHhHh ! dah macam prof dah..kehkehkeh..

Nuriz eJAm said...

wah~..dlu cita2 tu la..hnya cita2 jela..xpe..xdpt kt diri nie hope turun ke ank~...huhuhu